Hvilket CRM skal du vælge?

crm

Hvilket CRM skal du vælge og hvad indeholder ordet CRM egentlig. CRM er en forkortelse for Customer Relationsship Management og er en IT-løsning der hjælper virksomheder med at holde styr på alle aspekter i forhold til deres eksisterende og fremtidige kunder.

En god og langsigtet investering

Enhver virksomhed burde investere i et CRM system da det ikke kun er fordelagtigt i forhold til nye eller eksisterende kunder men også hjælper virksomhederne med at blive mere målrettede i deres salgsproces. Jeg vil i denne artikel gennemgå 5 trin som er vigtigt i forhold til at vælge det CRM system der passer bedst til din virksomhed.

5 gode trin til valg af din CRM løsning:

  1. Hvad er min virksomheds behov?

 

Det første og mest centrale spørgsmål er hvad er min virksomheds behov. Hvad skal CRM kunne i din virksomhed og der er det en god ide at spørge sig selv om:

 

  • Din kundes historik skal registreres, da denne funktion dermed vil gøre det nemmere for dig at holde en god kontakt til dine eksisterende og fremtidige kunder da du dermed har et redskab du kan skrive alt ned som omhandler lige præcis denne kunde.
  • Skal dine salgsaktiviteter kunne måles og dermed give din virksomhed et godt redskab til at kunne følge med i virksomhedens salgsudvikling.
  • Skal dit CRM system kunne lave rapporter og sende e-mails afsted automatisk for dermed at frigøre ressourcer til personlig opfølgning i stedet for papirnusseri.
  • Har din virksomhed et behov for at have tilgang til CRM systemet på tværs af landegrænser, da man så har behov for CRM i skyen i stedet for den traditionelle CRM.
  1. Hvor stor funktionalitet har din virksomhed egentlig behov for?

 

Det er et meget centralt spørgsmål da du selvfølgelig ikke skal betale for en helt masse som du ikke har behov for. Her er det vigtigt at du:

 

  • Tager virksomhedens størrelse i betragtning da en mindre virksomhed måske kan klare sig med færre funktioner end den større virksomhed.
  • Får lavet en liste over de vigtigste funktioner du gerne vil have til din virksomhed.
  • Få sat dig ind i alle de forskellige CRM systemer der er i udbud for de tilbyder et hav af muligheder så få slået fast hvad du har behov for og ikke har behov for.

 

  1. Vil CRM systemet kunne snakke sammen med andre systemer du har i din virksomhed?

 

Nu bevæger vi os over i de mere tekniske detaljer af processen, da en virksomhed som regel har flere forskellige tekniske systemer, som allerede hjælper med strukturering af arbejdsdagen og at holde den gode kontakt med kunden.

 

Er det tilfældet er det vigtigt at dit nye CRM system snakker godt sammen med de allerede eksisterende systemer, og her skal man så stille nogle spørgsmål:

 

  • Vil CRM systemet kunne hente information fra ens eksisterende kundedatabase, kobles op til e-mail og udveksle informationen med virksomhedens systemer?
  • Vil systemet kunne tilpasses til virksomhedens nuværende salgsproces?

 

  1. Hvad må det koste?

 

Et centralt spørgsmål som man også skal have op til overvejelse er hvad det må koste, og her kan man med fordel stille disse spørgsmål:

 

  • Hvor meget er man villig til at betale for at blive mere målrettet i salgsprocessen?
  • Hvor mange brugere vil man oprette, og hvor meget må det koste for hver bruger?
  • Er oplæring og service inkluderet i prisen?
  • Vil en basis løsning være nok til din virksomhed, eller skal der tænkes i flere funktioner?
  • Er priserne gennemsigtige eller findes der gemte udgifter?

 

  1. Brugervenlig betjening

 

At få testet brugervenligheden på det CRM system du overvejer at købe er en rigtig god ide. De fleste steder der udbyder CRM løsninger tilbyder gerne en ”prøv gratis” periode, som giver dig og din virksomhed mulighed for at teste det og selv vurdere om det fungerer for jer.

Jeg håber denne guide har spredt noget lys over dine CRM spekulationer og at du nu vil være udstyret med al den nødvendige viden.



Der er lukket for kommentarer.

YOU MAY LIKE