Tjeklisten til skiferien – husk disse ting!

Vinterferien nærmer sig langsom, og måske er det ved at være tid til familiens årlige skitur. Eller måske har du aldrig været af sted før og har brug for lidt inspiration? Så er du kommet til det rette sted. Vi har samlet en tjekliste over ting, du skal huske til skiferien. Vi har samlet de mest almindelige ting, du skal huske, men også de ting, du typisk glemmer. Så læs med her, så du er godt forberedt til din næste skiferie. Vi kan ikke forberede os ud af skiulykker og brækkede ben, men vi kan gøre meget hjemmefra for at sikre os, at vi har de bedste forudsætninger for at få den bedst mulige oplevelse.

Gode råd til skiferien

Flere uger – eller sågar måneder – op til skiferien er det en god ide at begynde at komme i god fysisk form. Konditionstræning er en rigtig god måde at forberede dig på til at stå på ski.

Der er højest sandsynligt koldt, hvor du skal hen, så sørg for at tage godt med varmt tøj på. Vi skulle jo nødig risikere, at du går glip af gode oplevelser på ferien, fordi du må blive hjemme med snotnæse og feber. Selvom det er koldt, kan solen være rigtig skarp, især når du er højt oppe i bjergene. Derfor er det vigtigt, at du tager solcreme med høj faktor med, også en solcreme, der egner sig til dine læber. Solcremen skal være fed, så den beskytter mod både sol og kulde.

Hvad med at indtage skolebænken på en skiskole?

Måske er du helt nybegynder, eller også kunne du bare godt tænke dig at lære noget nyt – måske at stå på snowboard? Det er altid en god ide at undersøge, om der er skiskoler knyttet til dit skisted, eller om der ligger nogle i nærheden. Det er godt for børn, der skal stå på ski for første gang, men det er sådan set lige så godt for voksne, der har brug for en genopfriskning af deres teknik, eller som måske har tænkt sig at give sig i kast med en ny sportsgren, såsom snowboard eller langrend. Jo mere uddannelse og professionel træning du får, jo mindre er risikoen også for, at du går ud og pådrager dig selv skader.

Hvordan vælger du ski, der passer til dig?

Hvilke ski der er ideelle til dig, afhænger typisk af, hvem du spørger. Skal de være brede eller smalle? Skal de være lange eller korte? Nogle mener, at skilængden svarer til din kropslængde og så læg 10 cm til. Selvom der er meget smag og behag involveret i valget af ski, er der dog nogle fællestræk – nogle generelle grundregler – der gør sig gældende. For eksempel ved vi, at jo kortere skiene er, jo lettere er det også for dig at lære at bruge dem. Så hvis du er helt nybegynder, eller hvis du har prøvet det før, men stadig mangler øvelse, så anbefaler vi, at du vælger ski, der er lige så lange som dig, eller som går fra jorden til dine skuldre.

Selvom det er nemmere at stå på ”kortere” ski, så kan skiene også blive for korte – og i værste fald betyder det, at du mister kontrollen og stabiliteten. Hvis du starter på korte ski, vil du kunne mærke efter blot få dages øvelse, er du ar klar til at stå på ski, der er lidt længere – og senere igen lidt længere.

Hvad skal du så have med?

Der er mange ting, du skal have med, og internettet er fuld af gode pakkelister til skiferier. Når det kommer til skitøj, skal du bl.a. tænke på at pakke, leje eller låne en skijakke, skiundertøj, skibukser, gode strømper og handsker og halstørklæder. Når det kommer til udstyr, er der både selve skiene, støvler, stave, skibriller og selvfølgelig også skihjelme. Inden for skihjelme er der mange valgmuligheder, der er mange funktionaliteter og tilpasningsmuligheder. Det er vigtigt for alt udstyr, at du får det prøvet og får hjælp til at finde noget, der passer dig. Øverst på formularen



Der er lukket for kommentarer.

YOU MAY LIKE